تصادف کامیون با پژو در مشهد هفت مصدوم بر جای گذاشت (۲ خرداد ۱۴۰۳) حریق منزل مسکونی در خیابان سرافرازان مشهد+تصویر (۲ خرداد ۱۴۰۳) هشدار نارنجی هواشناسی برای ۹ استان کشور(۲ خرداد ۱۴۰۳) انفجار و حریق منزل مسکونی دو مصدوم بر جای گذاشت+تصویر (۲ خرداد ۱۴۰۳) طرح رتبه‌بندی معلمان در دولت شهید جمهور اجرا شد آب و آبادی دو عامل اصلی مهاجرت هستند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۲ خرداد ماه ۱۴۰۳) | بارش باران از فردا وضعیت آب‌وهوای کشور تا اواسط تیرماه ۱۴۰۳ ۶ منبع طبیعی پروتئین برای کاهش وزن رای دیوان عدالت اداری: شکایت بازنشستگان علیه افزایش مستمری ۱۴۰۲ وارد نیست اطلاعیه مهم سازمان تامین اجتماعی درباره حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران نتایج آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی اعلام شد + لینک سامانه مسافران فرودگاه مهرآباد از این مسیر‌ها استفاده کنند (۲ خرداد ۱۴۰۳) تصادف اتوبوس با تریلی در کرمانشاه یک فوتی و ۱۱ مصدوم برجا گذاشت تولد لاکچری در سومین روز خاص قرن جدید! به محض ترک قند و شکر در بدن چه اتفاقی می‌افتد؟ جزئیات تکان‌دهنده از اردوی وحشت در استخر مرگ برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم اعلام شد (یکم خرداد ۱۴۰۳) نام‌گذاری بیمارستان ۲۰۴ تختخوابی نیشابور به‌نام «سیدالشهدای خدمت»
سرخط خبرها

سربازی بدون واکسن مننژیت

  • کد خبر: ۳۹۱۹۸
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
سربازی بدون واکسن مننژیت
با نایاب شدن واکسن مننژیت، بسیاری از مشمولان پیش از اعزام دچار سردرگمی شده‌اند.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ موضوع اعزام به خدمت سربازی با اماواگر‌ها و تبصره‌های ریز و درشتش یکی از جدی‌ترین مراحل زندگی بسیاری از جوانان است؛ موضوعی که خواسته یا ناخواسته یکی از مراحل لازم برای تکامل در زندگی و به قول امروزی‌ها یکی از پل‌های اصلی است که برای تعیین سرنوشت دانشگاه، شغل، تشکیل زندگی و بسیاری از مسائل دیگر مقابل روی هر جوانی قرار دارد؛ مسئله‌ای که حالا با شیوع کرونا شکل پیچیده تری هم به خود گرفته است و در کنار دغدغه دلتنگی و دوری از خانواده و دغدغه‌هایی از این دست، دل مشغولی مشمولان را چندین برابر کرده است. به این موارد اضافه کنید مسائلی از قبیل تأخیر در برگزاری کنکور سراسری و تمدید معافیت تحصیلی را که شدن یا نشدن هر کدام نیز گوشه‌ای از اضطراب‌های جدید مشمولان سربازی است.

اما اکنون مشمولان آماده به خدمت با سردرگمی جدید و بی سابقه‌ای مواجه اند و آن هم کمبود واکسن در مراکز بهداشت شهر مشهد است. این موضوع را یکی از مشمولان آماده به خدمت سربازی با ما در میان می‌گذارد و از ما تقاضای پیگیری و بررسی دلایل این ماجرا را دارد. او به شهرآرا می‌گوید: «۲ هفته است که بیشتر مراکز بهداشت در شهر را زیرورو کرده ام تا با زدن واکسن، اقدامات اولیه برای تکمیل پرونده اعزام به خدمت را انجام دهم، اما همه مراکز بهداشتی‌ای که به آن‌ها مراجعه کرده ام، اعلام می‌کنند واکسن مننژیت ندارند و همین مسئله من و برخی از دوستانم را سردرگم و بلاتکلیف کرده است.»


واکسن تمام شده است

ماجرای کمبود یا نبود واکسن برای افراد آماده خدمت را از مدیر روابط عمومی علوم پزشکی مشهد پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم فهرستی از مراکز بهداشتی‌ای که این واکسن را در اختیار دارند برای اطلاع مشمولان منتشر کنیم. دکتر حمیدرضا رحیمی پس از بررسی‌های چندساعته به شهرآرا می‌گوید: متأسفانه همه مراکز بهداشت استان این واکسن را تمام کرده اند. شاید برخی مراکز از گذشته تعداد اندکی داشته باشند. وی می‌افزاید: کمبود واکسن تنها مربوط به خراسان رضوی نیست و همه استان‌های کشور با این مشکل مواجه اند.


واکسن‌هایی که تاریخ مصرفشان گذشت

وی با اشاره به محدودتر شدن اعزام به خدمت در ماه‌های اخیر بیان می‌کند: ظاهرا تعداد زیادی واکسن مننژیت در کشور موجود بوده که به تازگی تاریخ مصرف آن‌ها گذشته و هنوز به اندازه کافی واکسن وارد کشور نشده است.
رحیمی با اعلام اینکه واکسن مننژیت رایگان تزریق می‌شود و وارداتی است، بیان می‌کند: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نامه‌ای این مسئله را به فرمانده انتظامی استان منعکس کرده است و ناجا باید از طریق وزارتخانه این موضوع را پیگیری کند تا واکسن برای تمام کشور وارد شود.


هر وقت آمد تزریق کنند!

در ادامه سعی می‌کنیم کمبود این واکسن را از مسئولان نظام وظیفه استان پیگیری کنیم، اما تلاش‌های چندروزه ما برای گفتگو با برخی از مسئولان این حوزه راه به جایی نمی‌برد و به در بسته بر می‌خوریم. به همین دلیل پس از پرس وجو، این موضوع را از مرکز مشاوره و اطلاع رسانی نظام وظیفه استان جویا می‌شویم که یکی از کارشناسان این حوزه در پاسخ به مشکل کمبود واکسن مننژیت می‌گوید: مشکل کمبود واکسن در همه کشور وجود دارد، اما در اعزام افراد به خدمت مشکلی نداریم. پیش از اعزام، از مشمولان تعهدی گرفته خواهد شد تا هر زمان که این واکسن در کشور موجود شد به مراکز بهداشت مراجعه و واکسن را تزریق کنند.

به این ترتیب اعزام مشمولان به خدمت به همان روال سابق ادامه خواهد داشت، اما با توجه به اینکه مسئولان علوم پزشکی بر تزریق واکسن مننژیت پیش از اعزام افراد به خدمت تأکید می‌کنند و ابتلای افراد به این بیماری عواقب زیادی خواهد داشت، این سؤال پیش می‌آید که درصورت ایجاد مشکل برای سربازان درحین خدمت چه کسی مسئولیت این اقدام را می‌پذیرد؟

چند روز قبل نیز رئیس اداره سرمایه انسانی سربازی ستاد کل نیرو‌های مسلح به دنبال مطرح شدن برخی خبر‌ها در مورد کمبود واکسن مننژیت برای مشمولان سربازی این گونه گفت که چندین سال است که ۳ واکسن کزاز، دیفتری و مننژیت هنگام اعزام به سربازی و با هدف پیشگیری از ابتلا به چنین بیماری‌هایی به مشمولان تزریق می‌شود که ستاد کل نیرو‌های مسلح این واکسن‌ها را با همراهی وزارت بهداشت تأمین می‌کند.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ غلامرضا رحیمی پور اعلام کرد که بیماری مننژیت اکنون شیوع کمی دارد. او به این نکته اشاره کرد که این واکسن‌ها از گذشته و با توجه به نرخ بالای ابتلا اجباری بوده و ستاد کل نیرو‌های مسلح جزو معدود نهاد‌هایی است که تزریق آن را ادامه داده است. البته تلاشمان هم این است که این روند ادامه داشته باشد، اما تزریق نکردن این واکسن منعی برای اعزام ایجاد نمی‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->